Strašiak nie len rodičov – ADHD

Jedná sa o vývojovú poruchu správania, prvý krát sa môže objaviť u malých detí pred začiatkom školskej dochádzky. Tieto deti nie sú len agresívne, či protivné, ale aj úžasné, dokonca s mnohými talentami, len je potrebné mať k nim ten správny prístup.
Čo ste asi nevedeli

ADHD sa prejavuje väčšinou hyperaktivitou, častými zmenami nálad ale nie vždy ide pri tejto poruche o zvýšenú fyzickú aktivitu. Môže sa jednať aj o určitú ,,zasnenosť“. Deti treba chváliť, výčitky ani tresty nie sú účinné. Dospelí ktorí trpia touto poruchou pozornosti s hyperkativitou mávajú častejšie dopravné nehody, väčšie sklony k závislostiam a ku kriminálnej činnosti. Na druhej strane sú to tiež veľmi vnímavé, tvorivé bytosti ktoré radi pomáhajú druhým.
Príznaky
  • narušená pozornosť a sústredenosť, nepokoj, hyperaktivita, časté zmeny nálad, malá vytrvalosť, neschopnosť dokončiť jednu činnosť, pretože dieťa sa začne venovať inej činnosti, strácanie vecí, zábudlivosť, vyhýbanie sa činnostiam, ktoré vyžadujú sústredenie, problémom so zaspávaním, konfliktnosť dieťaťa s druhými ľuďmi, u mladých ľudí sa môže objaviť depresia, úzkosť, u dospelých zabúdanie na termíny, nevedia kde si odložili veci.
  • problémy sa začnú zhoršovať v školskom veku, v dospelosti pretrváva asi u polovice ľudí a prejavuje sa nekľudom, poruchou pozornosti, impulzivitou.
  • o ADHD môžeme uvažovať pri výskyte 10 z celkových 15 príznakov u detí od 3 – 5 rokov, 8 z celkových 15 príznakov u detí od 6 – 12 rokov, 6 z celkových 15 príznakov u detí od 13 – 18 rokov.
  • na diagnostiku ADHD sa používajú psychologické testy, najvhodnejším je WISC – 3. Dôležité je tiež vyšetrenie inteligencie. Môžu sa používať aj špecializované testy na pozornosť, výdrž a krátkodobú pamäť.
Medzi príznaky tiež patrí
  • dieťa pracuje na viacerých veciach súčasne, unaví sa a nedokončí žiadnu, nedokáže sa sústrediť na podrobnosti.
  • dieťa je neposedné, behá, hrá sa, neustále sa hýbe. je nepozorné a impulzívne.
  • máva neporiadok, v detskej izbe, na stole.
  • treba ho kontrolovať pri umývaní zubov, obliekaní, vstávaní.
  • poruchy motoriky.
  • odpovedá pred dokončením otázky.
  • veľmi citlivo vníma tragické udalosti, čokoľvek tragické sa ho dotkne.
  • nemá rado hlučné prostredie.
  • robí chyby z neopatrnosti, nesústredenosti.
  • prerušuje rozhovor iných ľudí.
  • nudí sa.
  • dokáže sa sústrediť na veci, ktoré ho bavia – venuje neúmernú pozornosť detailom.
  • všetko chce hneď, očakáva, že sa veci stanú okamžite.
  • má v noci strach.
  • má slabé sebaovládanie – spôsobuje ho hnev a frustrácia.
  • neuznáva autoritu, háda sa s dospelými, šikanuje, vyvoláva bitku, chodí za školu, ak necíti zo strany učiteľov podporu cíti sa vyčleňované, vyhýba sa spoločnosti.
  • môže pôsobiť, že je zasnívané, lenivé.
  • má málo priateľov, nedokáže si udržať priateľov.
  • postihnutí jedinci majú mnohé ďalšie problémy ako je napríklad porucha učenia, bipolárna porucha, obsedantno kompulzívna porucha, úzkosť, bolesť žalúdka, pokašliavanie, búšenie srdca, napätie viažúce sa na určitú činnosť, pomočovanie u detí, porucha písania, čítania, pravopisu, počítania, výkyvy nálad.
  • horšie výsledky sú spôsobené neschopnosťou sa sústrediť, nie nedostatkom inteligencie.
Batoľa – veľmi živé, nevie sedieť a začína loziť, rozpráva skôr ako chodí, máva nepravidelný rytmus spania a bdenia, často kričí, plače.
Predškolský vek – náladovosť, podráždenosť, neposlušnosť, hnev, vyžadovanie pozornosti, nepokoj, výbuchy zlosti, poruchy motoriky, hádavosť, väčšie riziko úrazu, ničenie hračiek, veľmi zvedavý, nepoučí sa z úrazu, nevie sa hrať potichu, stále behá, nedokáže v kľude sedieť, nekľudný spánok, problémy so zaspávaním.
Školský vek – konflikty s inými deťmi, nesústredenosť, ťažkosti sedieť ticho, písať, čítať, rozprávanie sa s inými deťmi počas vyučovania, impulzívne správanie, vyriešenie domácich úloh trvá dlho, nevie si zorganizovať prácu, ťažko ho zaujme hra, vykrikuje počas vyučovania, ruší spolužiakov, skáče do reči, kvôli poruche sústredenia školské neúspechy, nezvláda školské úlohy, nemá rád podceňovanie a odmietanie, pri rozhovore sa nevie sústrediť, problémy ukončiť nejakú úlohu, vyhýba sa úlohám, ktoré vyžadujú sústredenie, ak sa zaujíma o tému, ktorá ho baví, dokáže sa o ňu zaujímať dlhú dobu, nemá rád zmeny, nechce sa podrobiť autoritám, príkazom, často robí viac vecí naraz, odpovedá pred dokončením otázky, robí chyby z nepozornosti, nevenuje pozornosť svojmu vzhľadu, ťažko sa sústredí pri rozhovore s dospelými, provokuje iných, nemá blízkych kamarátov, kamaráti sa s deťmi s podobnými problémami, kvôli neúspechom sa prestane snažiť, silné sústredenie na jednu vec, ktoré zabráni zamerať sa na iné dôležité veci.
Počúva pozorne, ale nevie určiť čo je dôležité, kvôli tomu si ľudia myslia že ich nepočúva.
Puberta – nesústredenosť, nespoľahlivosť, úzkosť, depresia, poruchy správania, užívanie alkoholu, drog, vyhýbanie sa kolektívu, podceňovanie, skúsenosti s hazardnými hrami.
Dospelosť – nesústredenosť, strácanie vecí, zábudlivosť, zlá organizácia práce, nedokončenie úloh, problémy v práci, impulzívnosť, unáhlenosť, unáhlené rozhodnutia, riskantná jazda na aute, motorke, hrozí riziko nehody, užívanie alkoholu, drog, vnútorný nekľud, tvorivosť.
Príčina 
  • genetika, ochorenie je spôsobené nesprávnym vývojom a fungovaním mozgu, nie je spôsobené výchovou, príčinou je nerovnováha medzi chemikáliami v mozgu, ide o neurotransmitery v mozgu – dopamín a noradrenalín, prenášajúce vzruchy medzi nervovými bunkami v mozgu.
Ďalšie príčiny 
  • komplikácie v tehotenstve, pri pôrode, predčasný pôrod, užívanie liekov, alkoholu, drog, cigariet v tehotenstve, znečistené prostredie, infekcie mozgu, úraz hlavy, farbivá, ťažké kovy.
  • kojenie do 6 mesiacov znižuje riziko vzniku ochorenia.
  • choroba je viac rozšírená u chlapcov.
  • ľudia s touto chorobou často majú astmu, ťažkosti s trávením, celiakiu, citlivosť na lepok.
  • problémy musia trvať niekoľko mesiacov, ovplyvňovať život dieťaťa a ľudí v jeho okolí, musia sa objaviť pred začiatkom školskej dochádzky ak chceme uvažovať o ADHD.
Liečba
  • diagnózu a liečbu určí detský psychiater, spolupracuje pri vyšetrení so psychológom, neurológom, pediatrom.
  • ľudia by nemali reagovať negatívne na správanie dieťaťa, nepoučovať ho, nehádať sa, vytvoriť dobré výchovné prostredie, dieťa zbaviť vnútorného nepokoja čo mu pomôže lepšie sa sústrediť, zlepšiť sebavedomie, chváliť, motivovať, učiť dieťa ako sa má správať.
  • upozorniť na chybu a povedať ako sa jej má dieťa nabudúce vyhnúť.
  • dieťa netrestať, používať pochvaly a odmeny aby dieťa bolo motivované správať sa správne.
  • keď je dieťa v kľude úlohy dokáže zvládnuť.
  • zadávať úlohy, ktoré zaberú kratší čas, príkazy zadávať postupne aby sa dieťa vedelo sústrediť, sledovať či dieťa úlohy dokončilo, nedávať veľa príkazov, dieťa ich nezvládne, rozľútostí sa, alebo nahnevá, hodí sa na zem, vrieska, má záchvat.
  • aktivity na vybitie energie aby sa dieťa po námahe mozgu odreagovalo.
  • dôležitý je pravidelný režim dňa, deti potrebujú pravidlá, určiť presný čas na činnosti a dodržať ho.
  • dohodnúť jasné pravidlá a povedať, že ak ich dodrží dostane odmenu, použiť napríklad pred vstupom do obchodu aby dieťa bolo kľudné.
  • upraviť pracovný stôl, napísať lístočky aby dieťa vedelo kde má odkladať veci, dôležité aby malo poriadok a prehľad, aby ho pri plnení úloh, povinností nič nevyrušovalo, nepozerať TV, nepočúvať rádio, nepozerať z okna, vyhýbať sa podnetom, ktoré narušujú pozornosť dieťaťa.
  • lieky upravujú látkovú výmenu dopamínu a noradrenalínu v mozgu – vplývajú na zmiernenie hyperaktivity, impulzivity, zlepšujú sústredenie, neodstránia poruchy správania ak sa pridávajú k tomuto ochoreniu, znížia riziko zneužívania omamných látok v puberte a dospelosti.
  • psychoterapia pomáha organizovať čas, zvládať domáce a školské úlohy, emócie, ovplyvní myslenie aby dieťa netrpelo depresiou a úzkosťou.
  • zvýšiť sebavedomie, naučiť zodpovednosti.
  • kreslenie, hry, relaxačné cvičenia.
  • pedagogicko psychologické poradenstvo, rodinné poradenstvo.
  • hypnóza.
  • rodinná terapia, behaviorálna terapia.
  • vylúčenie určitých druhov potravy.
  • užívať vitamíny.
  • pri záchvate odpútať pozornosť, hovoriť kľudným hlasom.
  • v puberte sa stav detí zlepší, mnohí sú introverti, často trpia depresiou a úzkosťami, dospelí obezitou, zneužívajú návykové látky.
  • ľudia, ktorí majú celiakiu, citlivosť na lepok – vyhnúť sa potravinám obsahujúcim lepok aby sa znížili príznaky hyperaktivity, nesústredenia – dobré je zistiť citlivosť na lepok u dieťaťa alebo dospelého, u ktorého je podozrenie na ADHD.
  • homeopatia.
  • rybí olej.
  • ginkgo biloba, borovicová kôra, brahmi.
  • melatoním – vhodný u detí trpiacich nespavosťou.
  • kraniosakrálna terapia.
  • homeopatia.
  • ak nie je choroba liečená dieťa má problémy v škole, vyhýba sa iným, má zlé vzťahy s ľudmi, u malých detí je riziko úrazov.
  • ambiciózni rodičia majúci prehnané požiadavky na dieťa spôsobujú pocity menejcennosti a úzkosti, pretože dieťa nedokáže ich požiadavky splniť.
  • v škole je výborný pre dieťa pomocný učiteľ, asistent, dieťa bude sebavedomé a spokojné.
  • dieťa je v škole terčom posmechu, ponižovania a podceňovania.
  • vysvetliť dieťaťu čo najpodrobnejšie správanie, ktoré sa od neho očakáva. Vysvetliť mu dôsledky každého žiaduceho správania, aby si uvedomilo, čo a za akých podmienok dostane, ak bude poslušné.
  • odmeniť správanie, a to čo najskôr po situácii kedy sa správne, dobre zachovalo, aby dieťa uverilo, že sa mu to môže podariť.
  • nereagovať (do rozumnej miery) na nežiaduce správanie.
  • pomôcť dieťaťu dosiahnuť správne správanie plánovaním situácií.
  • nenechať dieťa zlyhať.
Tip
Vyskúšajte biofeedback – diagnostická a tréningová metóda, ktorá sníma a upravuje elektrickú aktivitu v mozgu. Z jedálnička vyraďte cukor, sladkosti, bielu múku. Obmedzenie cukru znižuje hyperaktivitu, rozrušenie. Zistite či dieťa nemá nejakú neodhalenú, neliečenú alergiu.

Spracovala: Silazdravia.sk

95% prípadov rakoviny má na svedomí zlá životospráva a negatívne životné prostredie!