Tie najlepšie potraviny ktoré vám pomôžu potlačiť zápal v tele

Zápal je prirodzená obranná reakcia tela. Pri akomkoľvek zápale v tele vzniká veľa zložitých procesov ktoré majú za úlohu nebezpečenstvo eliminovať a zároveň nás na problém upozorniť. Môže sa ale stať, že sa objavia viaceré zápaly za sebou, alebo prejde zle liečený akútny zápal do chronického štádia – väčšinou pri slabšom imunitnom systéme. Chronický zápal ničí poškodené bunky akútnym zápalom, ale tiež ničí aj bunky, ktoré sú zdravé.
Čo ste asi nevedeli

Chronický zápal v tele sa prejavuje najmä týmito príznakmi:
  • silná únava, problémy s pokožkou, bolesti hlavy, problémy s trávením, priberanie, zmeny v psychike, v správaní, vysoká hladina cukru, zhoršenie imunity.
Potraviny ktoré vám pomôžu
Kakao – ale len pravé kakao a čokoláda nad 80 % v malej miere pôsobia nielen protizápalovo, ale aj antibakteriálne. Štúdie ukazujú že jeden až dve kocky takejto čokolády znižujú riziko infarktu až o 50%.
Zelený čaj – na celkovú podporu imunitného systému. Optimálne sú tri až päť pohárov denne, ale závisí to aj od konkrétnych ochorení. Pri pravidelnej konzumácii – najmä ak si zvolíte doplnky stravy obsahujúce zelený čaj –  by si však mali dávať pozor tehotné ženy, pri anémii z nedostatku železa a pacienti ktorí užívajú lieky na srdcové ochorenia.
Zázvor – ale aj kurkuma majú širokospektrálne protizápalové pôsobenie. Zázvor obsahuje gingerol a najmä zlúčeninu shogaol ktoré majú epigenetické účinky. (Schopnosť meniť aktivitu dôležitých génov.) Pomáhajú napríklad aj pri nevoľnosti, trávení, pri rôznych bolestiach… Zázvor využijete najlepšie vtedy ak ho chvíľu povaríte, prípadne ho budete používať sušený. Nič ale netreba preháňať, lebo tak ako zázvor aj kurkuma môže vo veľkých dávkach spôsobovať rôzne zdravotné problémy ako napr. dráždenie žalúdka, poruchy srdcového rytmu. Môže tiež zhoršiť gastroezofageálny reflux, znižovať vstrebávanie železa, zhoršovať žlčníkové problémy a opatrné by mali byť aj ženy v tehotenstve – možné je riziko potratu či predčasný pôrod.
Vanilka – ale aj škorica pôsobí protizápalovo a antibakteriálne. Majú silné antioxidačné vlastnosti, takže chránia bunky pred poškodením, ale nadmerná konzumácia škorice môže viesť napríklad k poškodeniu pečene, problémom s dýchaním kvôli kumarínu ktorú škorica obsahuje.
Maslo –  obsahuje ingredienciu s názvom butyrát, ktorá má napríklad aj priaznivý efekt na žalúdok a mozog. Výborné je tzv. prepustené maslo. V Indii takéto maslo poznajú pod názvom ,,Ghee“. Ajurvéda si ho cení ako elixír zdravia a života. Takéto maslo je bez obsahu kyseliny mliečnej a laktózy preto je vhodnejšou alternatívou pre alergikov.
Med – dôležité je aby bol med naozaj kvalitný, vtedy pôsobí protizápalovo a antibakteriálne. Dostačujúca denná dávka sú 4 čajové lyžičky. Pokiaľ trpíte alergiou na peľ skúste čistý kvetový med.
Káva –  samozrejme bez cukru a mlieka (maximálne dve až tri šálky denne) výrazne pomáha pri zlepšovaní inzulínovej senzitivity a zabraňuje aj tvorbe mozgových zápalov. Na ,,opicu“ môžete vyskúšať kávu s citrónom. Tehotné a dojčiace matky by to však nemali s kávou preháňať, vhodná je maximálne jedna šálka denne (200 mg.) Kofeín môže znížiť pôrodnú váhu dieťatka, vyvolať predčasný pôrod a keďže kofeín prechádza do materského mlieka môže u dieťaťa spôsobiť podráždenosť, poruchy spánku.
Brokolica – ale aj ružičkový kel, karfiol, kapusta veľmi výrazne znižujú alergické reakcie a zápaly. Dokážu napríklad zbavovať telo baktérie H. pylori, znižujú cholesterol, detoxikujú, obsahujú silné antioxidanty, alkalizujú telo. Je vhodné ich jesť maximálne dva až tri krát týždenne, vo väčšom množstve môžu negatívne ovplyvňovať štítnu žľazu, pretože obsahujú látku goitrogen ktorá narúša hormóny štítnej žľazy. Surová brokolica obsahuje viac vitamínu C ale môže spôsobiť nadúvanie pretože obsahuje sírany. Vhodnejšie je varenie ktoré navyše znižuje obsah goitrogenických látok. Tieto vedľajšie dopady môžete vykompenzovať tým, že budete užívať potraviny s vyšším obsahom jódu.
Čučoriedky – okrem protizápalového pôsobenia a detoxikácie, odstraňujú napríklad plynatosť, kašeľ, normalizujú hladinu cukru v krvi, pomáhajú pri hemeroidoch, udržiavajú mladistvý vzhľad. Je ale dôležité pamätať na ich čistotu, pretože tým že rastú v lesoch na ich povrchu sa môže nachádzať pásomnica. (Môže byť prenášaná líščím trusom.)
Extra panenský olivový olej – ale aj kokosový olej má mnoho pozitívnych účinkov. Je protizápalový, má antibakteriálne vlastnosti, okrem iného lieči napríklad obličkové a urinové infekcie, pomáha pri artritíde, zlepšuje kožné problémy. Pri jeho používaní by si však mali dávať pozor pacienti trpiaci na cholecystitídu – zapálený, infikovaný žlčník, pri ochoreniach zažívacieho traktu – veľké množstvo olivového oleja môže spôsobiť kontraindikácie.

Referencie: Kiecolt-Glaser JK. Stress, food, and inflammation: psychoneuroimmunology and nutrition at the cutting edge. Psychosom Med. 2010 May;72(4):365-9. Epub 2010 Apr 21. Review. PubMed PMID: 20410248; PubMed Central PMCID: PMC2868080.

Spracovala: Silazdravia.sk